לנסוע בתחבורה ציבורית

לפרטים ומידע נוסף
צרו איתנו קשר

בשנים האחרונות אנחנו עדים לשינויים רבים ברפורמת התחבורה הציבורית. כך שאם לא יצא לכם להשתמש תקופת זמן ארוכה בתחבורה הציבורית, אתם עתידים למצוא את עצמכם מעט מבולבלים לנוכח הכרטיסים השונים – עליהם ניתן למנות: חופשי חודשי, חופשי יומי, ערך צבור ועוד..

בכדי לעשות לכם מעט סדר, אנו מזמינים אתכם להתעדכן בכל המושגים המתקשרים במישרין ובעקיפין לתחבורה בציבורית בארץ וזאת, באמצעות מידע ומדריכים מקצועיים שבהם תוכלו לקבל את כל המידע על התחבורה הציבורית בארץ.

מה חשוב לדעת על התחבורה הציבורית בישראל?

התחבורה הציבורית בישראל נמצאת בפיתוח מתמיד ומשתנה בהתאם לאילוצים והתאמת הנסיעה לאופי הנסיעה בה וכמות הנוסעים הממוצעת, ומי שלא נוסע בה באופן קבוע מתקשה לעקוב אחר השינויים הרבים. מטרתה של התחבורה הציבורית להיות שימושית, יעילה ונגישה לכל משתמשיה.

ולכן אמצעי התחבורה בארץ הינם מגוונים וכוללים בין היתר: אוטובוסים, רכבות, מוניות שירות, מטרוניות רכבת קלה בירושלים, כרמלית בחיפה ובקרוב, רכבת קלה גם בגוש דן. בישראל אף פועלים 4 רכבלים ציבורים ובין היתר: רכבל חיפה, רכבל מנרה – קריית שמונה, רכבל מצדה, רכבל ראש הנקרה ופרויקט הרכבלית בחיפה האמור לקשר את מרכזית המפרץ עם אוניברסיטת חיפה והטכניון.

בשנים האחרונות, בעקבות תחזיות כי הרכבות הקלות בגוש דן כנראה לא יעמדו בעומס, התקבלה החלטה לפתוח מערכת מטרו אשר עתידה לכלול כ-3 קווים.

אמצעי התשלום ומחירי הנסיעות בתחבורה הציבורית

בשנים האחרונות אנו עדים ללא מעט שינויים בעולם התחבורה הציבורית בארץ, כאשר בין השינויים הבולטים ניתן לציין את הבאים:

  • רפורמה תחבורה ציבורית – בשנת 2016 הרשות הארצית לתחבורה ציבורית שינתה לחלוטין את הסדרי התשלום ומאז ניתן לשלם בכלל אמצעי התחבורה בארץ באמצעות כרטיס הרב קו.
  • רב קו – המעבר מכרטיסי נייר לכרטיס רב קו והנפקת כרטיסי הרב קו החלה ב-2008 וכיום מחוייב ציבור נוסעי התחבורה הציבורית בתשלום ברב קו ברוב אמצעי התחבורה הפועלים בארץ. דבר זה ייעל את הליך הנסיעות באוטובוס, מכיוון שכיום ניתן להיכנס לאוטובוס גם מהדלת האחורית ולתקף את הכרטיס במכונות ייעודיות אשר מותקנות באוטובוסים – כך שכיום נסיעה באוטובוס איננה מחייבת אינטראקציה עם הנהג.
  • הפחתת תעריפי נסיעה – החל מה-1 לפברואר 2021 חלה הפחתה של 2.15% בתעריפי הנסיעה בתחבורה הציבורית. מחירם של חוזי נסיעה יומיים, שבועיים וחודשיים, וכן תעריפי נסיעה בודדת אותם מתקפים בערך צבור יעודכנו בהתאם. מעתה מחירים מעוגלים לחצי השקל הקרוב. כך למשל חופשי יומי שמחירו היה 13.5₪ יעלה כעת 13.0₪
  • החל מה-1 לפברואר 2021 חלה גם עלייה קטנה במחיר נסיעה באוטובוס עירוני שהיה עד לאותו התאריך 5.90 ₪ ועלה ל- 6.00 ₪.

לנסוע בתחבורה ציבורית במדינת ישראל

התחבורה הציבורית בישראל, מאפשרת לתושביה, אזרחיה ותייריה – להגיע ממקום למקום, תוך שימוש באפשרויות השונות אותן היא טומנת בחובה. בישראל יש קווי אוטובוס רבים, אשר מחולקים ל-66 אשכולות – אלו המופעלים על ידי כ-17 חברות של תחבורה ציבורית, חברות שהינן בעלות זיכיון להפעלת אשכול ספציפי.

כאשר אדם עולה על אוטובוס, הוא למעשה עולה על קו, אשר מופעל על ידי חברה מסוימת, שקיבלה את הזיכיון על האשכול הספציפי שהקו פעיל במסגרתו. כלומר, אם אדם מסוים עולה על קו עירוני בירושלים, בחיפה, בקריות, בראשון לציון, ברחובות, בחולון, בחדרה, בקריית שמונה, באילת – או בקו בינעירוני לירושלים, לצפון הארץ ולאילת – סביר להניח שהוא יצליח לעלות על קו שמפעילה חברת אגד, שהיא אחת מחברות התחבורה הציבורית הגדולות בארץ – במקרים בהם מדובר בנסיעות ארוכות כמו נסיעות לאילת לדוגמא, ההמלצה היא להזמין את הנסיעה מראש באתר האינטרנט או באפליקציה של החברה.

חברות תחבורה ציבורית נוספות אשר פעילות בארץ, הן: אגד תעבורה, אפיקים, ג'י בי טורס, גלים, דן, דן באר שבע, דן בדרום, דן בצפון, חברות הנסיעות במזרח ירושלים, מטרופולין, נסיעות ותיירות נצרת, נתיב אקספרס, סופרבוס, קווים, רמה תחבורה ציבורית גולן, ש.א.מ נצרת.

לאן שלא תיסע – חברת תחבורה ציבורית, איתך

העובדה שקיימות לא מעט חברות תחבורה ציבוריות הפועלות בישראל מאפשר, בסופו של יום – כיסוי שטח נרחב – קיימת אפשרות לבחור אלו חברות תחב"צ פועלות בכל אזור גיאוגרפי ולשלב לדוגמא, נסיעה באוטובוס עירוני ובינעירוני. כך שאם לדוגמה, אדם רוצה להגיע מביתו בחיפה, למלון באילת – ביכולתו לקחת אוטובוס מתחנה הקרובה לביתו, להגיע לתחנה המרכזית בעיר הגדולה הקרובה, לקחת משם קו בינעירוני המגיע עד לתחנה המרכזית בעיר אילת ומשם (במידה ויש צורך בכך) אוטובוס נוסף לתחנה בקרבת המלון בו הוא מתכוון להתארח.

אז אם היינו חיים בעולם בו אין מכוניות פרטיות – התחבורה הציבורית הייתה מאפשרת לנו להתנייד, ולהגיע למקומות. בפועל, אנחנו חיים בעולם בו כמעט כל אחד מאיתנו מחזיק במכונית פרטית, אך למרות זאת, יש לו את הבחירה להתחיל ולהתנייד על ידי תחבורה ציבורית, ולהגיע למחוזות חפצו באמצעות השימוש בה – מה שיכול להוזיל עלויות, לתרום לסביבה ולהגיע ליעד בצורה בטוחה יותר.

כדי לתכנן את הנסיעה במסגרת תחבורה ציבורית, אדם יכול לעשות את הדברים הבאים:

  • לתכנן מראש את הלך הנסיעה: יעד, שעת יציאה, מסלול אופטימלי
  • להכיר את טווח המחירים והעלויות לנסיעה במסגרת תחבורה ציבורית
  • לערוך היכרות עם כל ההסדרים והאפשרויות להוזלת הנסיעה – חופשי יומי וכיוצא בזה..
  • לדעת ולהכיר את תחנות הירידה והעלייה שלו, כמו גם חילופי קווים
  • להכיר את הזמנים של כל קו וקו, כדי לתכנן את משך הנסיעה והתחלתה

כך, בצורה פשוטה, אדם יכול לגלות מתי עדיף לו לצאת מהבית ולתפוס את האוטובוס המתאים. באם אדם יודע שלוקח שעתיים במקרה הקצר, ושעתיים וחצי במקרה המוארך – להגיע ליעד מסוים, הוא יכול להתכונן בהתאם, ולדעת מתי לצאת מביתו.

באם אדם יודע שיש קו ישיר, ויש קו עקיף – הוא יכול לבחור בצורה מודעת יותר, את הקו הנכון והמתאים עבורו לנסיעה כזו או אחרת – כך לדוגמא, אם המטרה שלו תהיה להגיע בזמן הקצר ביותר אל היעד הוא יבחר בקו הישיר – יחד עם זאת, עם מועד הגעת הקו לתחנה, לא מסתדר עם לוחות הזמנים של הנוסע הוא כמובן, יוכל לבחור בחלופה המתאימה.

איך מתכננים את הנסיעות?

באם אדם יודע את טווח המחירים והעלויות לנסיעה במסגרת תחבורה ציבורית, ביכולתו לבחור את המסלול שלו בהתאם – בין אם לעלות על רכבת, להשתמש במוניות שירות (או במוניות פרטיות), וכמובן לעלות על קווי אוטובוס מסוימים המגיעים ליעדים המבוקשים – כידוע, כיום יש גם לא מעט אפליקציות אשר מאפשרות לתכנן את מסלולי הנסיעה באמצעות לחיצה פשוטה על מספר מקשים – על אפליקציות אלו ניתן למנות את גוגל מפות ואת MOOVIT – אשר שתיהן מאפשרות להזין את יעדי הנסיעה ואת מועדי הנסיעה המתוכננים (שעת יציאה רצויה ו/או שעת הגעה מבוקשת) – בהתבסס על הפרטים המוזנים, האפליקציות מציגות את אפשרויות ההגעה בתחבורה ציבורית.

הטכנולוגיה המתקדמת מאפשרת גם לשלם עבור הנסיעה בצורה קלה ופשוטה – כאשר כיום, ניתן לשלם עבור הנסיעה בתחבורה הציבורית באמצעות אפליקציה ייעודית וכמובן על ידי כרטיס רב קו טעון מראש בכספים (אותם ניתן להטעין גם דרך אפליקציות מסוימות או דרך מכונות ייעודיות המוצבות בתחנות התחב"צ).

הנחות והוזלות

מי שמבקש להוזיל את עלויות הנסיעה בתחבורה הציבורית, חשוב שיכיר את האפשרות של "חופשי יומי", "חופשי חודשי", והסדרים רלוונטיים נוספים – הסדרים אלו מאפשרים ליהנות מחיר "פיקס", לאורך אזור גאוגרפי מסוים בארץ. ניתן לדוגמה לטייל בין אזור המרכז לצפון, במחיר פיקס של כ-60 ₪, במקום לשלם על שלל אוטובוסים ורכבות שונות – עלות שבצורה כזאת יכולה להגיע גם לכדי 100 ₪ ומעלה.

הסדרים אלו מאפשרים גישה חופשית לשלל קווים ויעדים, במסגרת "עסקת חבילה", המתאפשרת על פני אזורים גאוגרפיים, במסגרת עסקת הרכישה של "חופשי יומי/חודשי".

*הנחות לאזרחים ותיקים: בהתאם למשרד התחבורה, גיל הזכאות לקבלת אזרח ותיק המקנה הנחה של 50% בתחבורה ציבורית, יתחיל בגילאים האלו: גברים החל מגיל 67, נשים החל מגיל 62.

תחבורה ציבורית בישראל – מה צופן העתיד?

כידוע, המגמה היא לעודד כמה שיותר אנשים להשתמש בתחבורה הציבורית – ולו מהסיבה הפשוטה ששימוש בתחבורה הציבורית, מפחית את הנזק לסביבה הטמון בריבוי המכוניות הפרטיות בכבישים.

לכן, התוכנית היא כמובן להמשיך ולשפר את התחבורה הציבורית במטרה לגרום לעוד ועוד אנשים להשתמש בה ולהעדיף אותה על פני הנסיעה במכונית הפרטית. המטרה היא כמובן ליעל את התחבורה ולאפשר לכל נוסע להגיע מיעד ליעד בזמן הקצר ביותר.

על הכותב

צחי גולן מנחם

צחי גולן מנחם

סוכן ביטוח כבר למעלה מ10 שנים, עבדתי בחברת הראל ובסוכנויות פרטיות. תעודת מתכנן פיננסי ובעל תואר שני במנהל עסקים.

לפרטים ומידע נוסף צרו איתנו קשר

תוכן עניינים

כתבות נוספות

לפרטים ומידע נוסף
צרו איתנו קשר