חופשי חודשי –מה זה? למי זה משתלם? סוגים שונים, עלות ועוד

לפרטים ומידע נוסף
צרו איתנו קשר

חופשי חודשי הוא שם מסחרי לחוזה נסיעה בתחבורה ציבורית בישראל המאפשר שימוש ללא הגבלה בשירותים מסוימים (כפי שהם מוגדרים עבור כל סוג של חופשי חודשי) למשך חודש קלנדרי אחד (מן היום הראשון לחודש לועזי חדש ועד היום האחרון באותו חודש).

חשוב לדעת שיש מגוון סוגים של חופשי חודשי, כאלה המוגבלים לאזור מסוים, אחרים המעניקים זכות שימוש חופשי בשירותי חברות מסוימות ולא של אחרות, חופשי חודשי המתחדש אוטומטית, ועוד. בנוסף, ניתן לבחור בין פלטפורמות שונות המאפשרות, מבחינה טכנית, שימוש בסוג זה של חוזה נסיעה, כרטיס רב – קו למשל או אפליקציה המותקנת על גבי מכשיר טלפון חכם.

מתי ולמי משתלמת הרכישה של חוזה נסיעה חופשי חודשי? אלו סוגי חופשי חודשי תוכלו למצוא? איך משתמשים בחופשי חודשי? כמה זה עולה? מה ההבדל בין "חופשי חודשי" ל"גמיש שלושים"? על כל אלה ועוד הרבה, תוכלו למצוא במדריך המפורט בנושאי תחבורה ציבורית וחופשי חודשי – שלפניכם.

על חוזי נסיעה בכלל וחופשי חודשי בפרט

חוזה נסיעה בתחבורה ציבורית הוא הסכם בין חברה המספקת שירותי הסעה לכלל הציבור בישראל (דוגמת רכבת ישראל או חברות כגון אגד, מטרופולין, קווים, נתיב אקספרס ועוד)ללקוח המעוניין להשתמש בשירות ההסעה.

ישנם סוגים שונים של חוזי נסיעה, כך למשל כרטיסיה למספר מוגדר של נסיעות מסוג מסוים, כרטיסי ערך צבור בהם ניתן להשתמש לסוגים שונים של נסיעות, חוזים לקהל מסוים (כגון סטודנטים, חיילים ואזרחים וותיקים) וחוזי נסיעה מסוג חופשי תקופתי המעניקים למי שרוכשים אותם זכות להשתמש ללא הגבלה בשירות מסוים, או מכלול שירותים, במשך תקופה קצובה.

בין חוזי הנסיעה מסוג חופשי תקופתי ניתן למנות חופשי יומי, חופשי שבועי, חוזה חופשי שנתי וחוזה חופשי סימסטריאלי (מתאים לסטודנטים, מרצים, מורים ותלמידים).

חופשי חודשי גם הוא סוג של חוזה נסיעה חופשי תקופתי כאשר פרק הזמן שבמהלכו מקנה החוזה זכות שימוש בלתי מוגבלת בשירותי התחבורה הציבורית המוגדרים בו הוא חודש קלנדרי אחד, מן הראשון לחודש לועזי (כולל), ועד ליום האחרון של אותו חודש (כולל).

למי מיועד חוזה נסיעה מסוג חופשי חודשי?

מטרתו של חוזה נסיעה מסוג חופשי חודשי היא להעניק פתרון חסכוני למי שזקוקים לשירותי הסעה, של חברת תחבורה ציבורית אחת או כמה, דרך קבע לכל אורך החודש. כך למשל מי שנוסעים באוטובוס ציבורי כמעט מדי בוקר אל מקום העבודה ואז שוב, אחר הצהריים, חזרה לביתם. חופשי חודשי מתאים גם למי שבאופן כללי וכעניין שבשגרה משתמשים הרבה בתחבורה ציבורית מסוג מסוים ובאזור גיאוגרפי כזה או אחר.

חשוב לדעת שחופשי חודשי אינו הפתרון המתאים כאשר התקופות בהן משתמשים בתחבורה הציבורית אינן מסונכרנות עם תחילה וסיום של חודש קלנדרי. כך למשל עבור מי שצריכים שירותי תחבורה ציבורית מסוימים למשך תקופה בת חודש, חודשיים או יותר, אולם שאינה מתחילה דווקא בראשון לחודש ונגמרת בסוף החודש. כפי שיפורט בהמשך, במקרים כאלה חוזה מסוג "גמיש 30" עשוי להיות פתרון נוח ומשתלם יותר.

סוגים שונים של חופשי חודשי

מערך התחבורה הציבורית בישראל תפקידו להעניק פתרונות היסעים למכלול צרכים המאפיינים את הקהל הרחב. כך למשל ישנם מי שמשתמשים דרך קבע בשירותשל חברת אוטובוסים כזו או אחרת. אחרים זקוקים לפתרון שיאפשר להם לבצע כמות גדולה של נסיעות, לאורך תקופה מסוימת אולם לאו דווקא בזמנים קבועים בכל יום. ישנם מי שצריכים נסיעות משולבות, אוטובוס ואז רכבת למשל, ועוד.

סוגי חוזי הנסיעה מסוג "חופשי חודשי" מעידים על השאיפה לספק פתרונות המתאימים לצרכים המאפיינים אוכלוסיות שונות כגון בני נוער המעוניינים באפשרות לנסיעות רבות באזור מצומצם, בעלי משפחות הגרים בפריפריה ועובדים במרכז, צעירים בעלי סדר יום קבוע הכולל מספר נסיעות יומיות באוטובוס ועוד.

מגוון סוגי חופשי חודשי מהם ניתן לבחור מתעדכן מפעם לפעם. בדרך כלל ההבדלים בין חוזי הנסיעה החודשיים השונים הם באזור הגיאוגרפי בו הם תקפים וסוג שירותי התחבורה הציבורית הכלולים בהם.

כך למשל ניתן לרכוש חופשי חודשי לנסיעה באוטובוסים בלבד באזור תל-אביב – יפו (אזור המכונה אזור מס' 1 בגוש דן) או דווקא חופשי חודשי לנסיעה באוטובוסים של כל חברות התחבורה הציבורית וברכבת ישראל בכל רחבי הארץ (אזורים 1, 2 ו-3 בגוש דן, באר שבע, חיפה וירושלים). חשוב לבחור את סוג החופשי החודשי המתאים ביותר לצרכיכם.

איך יודעים אם כדאי לקנות חוזה נסיעה מסוג חופשי חודשי?

הבחירה אם לשלם עבור כל נסיעה בנפרד, לרכוש כרטיסיה, כרטיס צובר או חוזה נסיעה תקופתי מסוג כזה או אחר צריכה להיעשות לאחר שאוספים את הנתונים הדרושים ועורכים חישוב פשוט של עלות הנסיעות בכל אחת מן הדרכים.

כך למשל מי שנוסעים פעמיים בשבוע באוטובוס ואז ברכבת מתל-אביב לחיפה וחזרה עשויים לגלות שהכי משתלם לרכוש כרטיס משולב (אוטובוס ורכבת) הלוך חזור עבור כל נסיעה כזו בנפרד. לעומתם מי שיודעים שיצרכו במהלך החודשים הקרובים לנסוע מדי יום בקווי אוטובוס שונים באזור גיאוגרפי מוגדר וודאי יגלו שהכי משתלם עבורם לרכוש חופשי חודשי לחברות האוטובוס הרלוונטיות ולאזור הגיאוגרפי הרצוי ולחדש אותו מדי חודש.

מה עדיף, "חופשי חודשי" או "גמיש שלושים"?

באופן כללי ניתן לומר שחופשי חודשי עדיף עבור מי שדפוס השימוש שלהם בתחבורה הציבורית הוא קבוע לאורך תקופה בת כמה חודשים. חשוב לבחור בחופשי חודשי המתאים לנו ביותר, חופשי חודשי גוש דן למשל.

מי שזקוקים למספר נסיעות גדול בתקופה שמתחילה לאו דווקא בראשון לחודש ואורכה בין עשרים לשלושים יום יגלו על פי רוב שרכישת חוזה נסיעות מסוג "גמיש שלושים", לסוג הנסיעות הנחוץ להם ולאזור הגיאוגרפי הרלוונטי, היא האפשרות העדיפה.

איך משתמשים בחופשי חודשי?

רכישת כרטיס רב קו וטעינתו בחוזה נסיעה מסוג חופשי חודשי הייתה עד לא מכבר הדרך הנוחה ביותר להשתמש בחופשי חודשי. חופשי חודשי רב קו ניתן לטעון בעמדות טעינת כרטיסי רב קו, בקניונים, תחנות אוטובוס מרכזיות ותחנות רכבת. בנוסף, ניתן לרכוש חופשי חודשי רב קו באתר רב-קו אונליין ולטעון את הכרטיס הנמצא כבר ברשותנו (יש צורך להצטייד ב"קורא כרטיסים").

כיום כרטיס הרב-קו הולך ומפנה מקומו לאפליקציה בטלפון החכם. אפליקציית רב-קו אונליין מתאימה לשימוש עם טלפונים חכמים בעלי רכיב NFC, האפליקציה מתאימה לטלפונים בעלי מערכת הפעלה אנדרואיד ולאייפונים (עם מערכת הפעלה iOS 13 ומעלה).

כמה עולים חוזי נסיעה מסוג חופשי חודשי?

מחיר חופשי חודשי נקבע לפי היקף שירותי הנסיעות הכלולים בו וגודל האזור הגיאוגרפי שהוא תקף בגבולותיו. המחירים מתעדכנים מדי פעם וכפופים לפיקוח של משרד התחבורה הקובע תעריפים אחידים לכלל חברות התחבורה הציבורית. כך למשל, מחיר חופשי חודשי לנסיעות באוטובוס בלבד באזור פתח תקווה (עד צמות גהה, כפר קאסם וראש העין), נכון לאמצע 2021, הוא 114.5 שקלים. מחיר חופשי חודשי לנסיעה באוטובוס וברכבת באזור גוש דן, נכון ליולי 2021, הוא 208.5 שקלים (זה גם מחיר חופשי חודשי סובב ירושלים), חופשי חודשי דומה באזור גוש דן מורחב עולה 238.5 שקלים.

הסדר נסיעה מלא באזור אשקלון ובאר שבע יעלה 346.5 שקלים, באזור חדרה – חיפה 414 שקלים, מחיר חופשי חודשי לכל הארץ (לא כולל הערבה ואילת), לאוטובוסים ורכבות גם יחד, נכון ליולי 2021, הוא 880.5 שקלים.

חשוב לדעת שעשויים להיות תעריפים מיוחדים לחוזי נסיעה מסוג חופשי חודשי עבור אוכלוסיות מסוימות כגון אזרחים וותיקים, סטודנטים, חיילים, תושבי העיר או האזור ועוד. בעת שבודקים אם משתלם לרכוש חופשי חודשי יש לוודא שאנו מחשבים לפי התעריפים הנכונים במקרה שלנו, לנסיעות בודדות ועבור חופשי חודשי רב קו.

חופשי חודשי מספק דרך חסכונית לשימוש בשירותי תחבורה ציבורית בישראל עבור מי שזקוקים למספר רב יחסית של נסיעות שאופיין ידוע מראש. עבור מי שנוסעים מדי יום בתחבורה ציבורית למקום העבודה או הלימודים וחזרה אין ספק שחופשי חודשי הוא חוזה הנסיעה המתאים ביותר.

כדי להחליט אם משתלם לקנות חופשי חודשי, ולבחור את סוג החופשי חודשי המתאים לנו ביותר, יש להשוות בין עלות הנסיעות שנזדקק להן אם נשלם עליהם בדרכים השונות הבאות בחשבון.

גמיש שלושים הוא סוג של חוזה נסיעה הדומה מאוד לחופשי חודשי אולם מאפשר תחילת השימוש בו במועד המתאים לנו ולאו דווקא בראשון לחודש. ניתן לחדש חופשי החודשי בין ה-25 ל-5 בכל חודש לועזי, אפשר לתת הוראת קבע לתשלום אוטומטי כדי לא לגלות באוטובוס שהחופשי החודשי שלנו נגמר ולא חידשנו אותו.

על הכותב

צחי גולן מנחם

צחי גולן מנחם

סוכן ביטוח כבר למעלה מ10 שנים, עבדתי בחברת הראל ובסוכנויות פרטיות. תעודת מתכנן פיננסי ובעל תואר שני במנהל עסקים.

לפרטים ומידע נוסף צרו איתנו קשר

תוכן עניינים

כתבות נוספות

לפרטים ומידע נוסף
צרו איתנו קשר