כרטיס נסיעה חופשי יומי – מה זה, מתי משתלם לקנות אותו, ואיך בוחרים?

לפרטים ומידע נוסף
צרו איתנו קשר

בתחום התחבורה הציבורית, חוזה נסיעה הוא הסכם בין הנוסע לחברת התחבורה הציבורית המקנה לנוסע זכות להשתמש בשירות תחבורה ציבורית בהתאם לתנאי החוזה.

כרטיס הנסיעה המכונה "חופשי יומי" הוא סוג של חוזה נסיעה שמקנה לרוכשים אותו זכות שימוש בשירותי תחבורה ציבורית מהסוג הכלול בו (זה בדרך כלל מפורט על גבי הכרטיס) למשך יום אחד, או ביתר פירוט למשך 24 שעות, משעה 12 בלילה שבין היום הקודם והיום בו תקף הכרטיס ועד שעה 12 בלילה בין היום בו תקף הכרטיס ליום שאחריו. מי שלא רוכשים את כרטיס החופשי היומי שלהם בחצות בדיוק – יוכלו להשתמש בו פחות מ – 24 שעות, עד חצות הלילה של יום הרכישה.

יש סוגים שונים של כרטיסי חופשי יומי הנמכרים בארץ, כך למשל כרטיסים משולבים לרכבת ולאוטובוס, כרטיסים המוגבלים לאזור כזה או אחר ועוד.

יצאנו לבדוק: מהו כרטיס חופשי יומי ומתי הוא משתלם? איך אפשר לשלם ולהשתמש בכרטיס חופשי יומי, וגם כמה עולה כרטיס כזה בקווים השונים של התחבורה הציבורית, והאם אפשר לשלם באפליקציית סמארטפון עבור החופשי היומי שלכם?

על כל אלה, ועוד הרבה יותר, תמצאו במדריך המפורט לחופשי יומי בתחבורה הציבורית, שלפניכם.

רכישת שירותי תחבורה ציבורית במחיר משתלם

ניתן להשמיע ביקורת על מערך התחבורה הציבורית בישראל (למשל, מדוע רוב מערך התחבורה הציבורית עדיין אינו פועל בשבתות ובחגים) אבל אי אפשר להכחיש שברבות השנים חלה התפתחות משמעותית בתחום ונראה שנעשה מאמץ אמתי לספק מענה טוב לצרכי ציבור המשתמשים בתחבורה ציבורית.

כך למשל נוספו קווי רכבת רבים, בוצעה השקעה בתשתיות מסילת ברזל וברכבות חדשות, שוק ההסעות באוטובוסים נפתח לתחרות, הוקם גוף רגולטורי המפקח על התעריפים ועוד. בשנים האחרונות מקודם פרויקט הקמת רכבת קלה באזור גוש דן וירושלים.

לצד הרחבת מערך ההיסעים נוספו גם דרכים שונות לשלם על הנסיעות. לציבור מוצעים חוזי נסיעה שונים כגון כרטיסים משולבים לרכבת ולאוטובוס, כרטיסי ערך צבור, הטבות לציבור מסוים (כגון אזרחים וותיקים או סטודנטים) וחוזי נסיעה מסוג חופשי תקופתי (מאפשרים שימוש חופשי בתחבורה ציבורית מן הסוג הכלול בכרטיס במשך תקופה קצובה).

כרטיס חופשי יומי הוא סוג של חוזה נסיעה חופשי תקופתי המאפשר שימוש בלתי מוגבל בשירותי תחבורה ציבורית הכלולים בו (ישנם סוגים שונים של כרטיסי "חופשי יומי") למשך כל היום בו נרכש הכרטיס (מן הרגע בו נרכש ועד השעה 12 בלילה).

כרטיסי חופשי יומי מוכרים מזה שנים רבות

תחבורה ציבורית הייתה בישראל עוד בימי המנדט הבריטי בדמות אוטובוסים של אנשים פרטיים וקבוצות של נהגים שהפעילו מערך כלי רכב להובלת נוסעים באזורים שונים בארץ. קואופרטיב אגד נוסד בשנת 1933 וקואופרטיב "דן" בשנת 1945.

עם קום המדינה, שר התחבורה הראשון, דוד רמז, פעל לאחד את כל מפעילי התחבורה הציבורית לגוף אחד. המהלך צלח חלקית כאשר רוב חברות התחבורה מוזגו אל חברת האוטובוסים "אגד" אשר הפכה לחברת התחבורה הציבורית הגדולה אשר סיפקה שירותי הסעה באוטובוסים בכל רחבי הארץ. קואופרטיב "דן" היה היחיד שלא מוזג אל תוך אגד והוא המשיך להפעיל קווי אוטובוס בעיקר בתוך העיר תל-אביב יפו.

כרטיסים לנסיעה באוטובוס נמכרו תחילה רק על ידי הנהגים באוטובוסים עצמם ובאשנבים בתחנות המרכזיות, ניתן היה לרכוש רק כרטיסים לנסיעה בודדת.

בהמשך החלו להימכר גם כרטיסיות. בעוד שבאירופה כרטיסי נסיעה מסוג חופשי יומי נמכרו כבר בשנות החמישים, בארץ כרטיסים כאלה הופיעו רק במהלך שנות השמונים וגם אז בצורה מוגבלת, רק בתוך תחומי העיר בה נרכשו, לקווי אוטובוס מסוימים בלבד וכד'.

כיום ניתן לבחור בין שלל חוזי נסיעה מסוג חופשי יומי, כך למשל רב קו חופשי יומי לאזור מסוים (חופשי יומי גוש דן למשל) או דווקא חופשי יומי ארצי, חופשי יומי משולב (רכבת ואוטובוס), חופשי יומי לרכבת בלבד או דווקא לאוטובוס בלבד, חופשי יומי בתעריף מיוחד לאוכלוסייה מסוימת ועוד.

מתי משתלם לבחור בחוזה נסיעה מסוג חופשי יומי?

מי שמשתמשים בשירותי תחבורה ציבורית בישראל, ובכללם נסיעות באוטובוסים, מוניות שירות וברכבת, יודעים שלעיתים קרובות לא כדאי לרכוש כרטיס נפרד לכל נסיעה ושווה לבדוק ולבחור בכרטיס הנמכר במחיר משתלם ומאפשר כמה מן הנסיעות המתוכננות או את כולן. בין השאר נמכרים כרטיסים משולבים לאוטובוס ורכבת, כרטיסי ערך צבור ומספר סוגים של כרטיסים מסוג חופשי תקופתי.

כדי לדעת איזה סוג של כרטיס הכי משתלם עבורנו יש לערוך חשבון ולסכם את העלות הכוללת של הנסיעות שאנו מתכננים לעשות כאשר נשלם עליהן בכל אחת מן הדרכים הבאות בחשבון. כך למשל אם מתוכנן לנו יום בו נצטרך לנסוע הרבה בתוך גבולות עיר מסוימת יש לבדוק עלות נסיעה בודדת ולהכפיל אותו במספר הנסיעות שאנו צפויים לעשות, את הסכום שקיבלנו יש להשוות למחיר כרטיס מסוג חופשי יומי לאזור הרלוונטי.

חשוב לשקול את כל האפשריות העומדות לרשותנו, כך למשל אם רוב הנסיעות תהיינה באזור מסוים ורק אחת או שתיים מחוצה לו, יש לחשב עלות כרטיס חופשי יומי לאזור העיקרי בתוספת תשלום נפרד עבור הנסיעות שמחוץ לאזור הכיסוי של הכרטיס ולהשוות לעלות חופשי יומי לאזור רחב ידיים יותר המאפשר את כלל הנסיעות.

שיטות שונות לתשלום ולשימוש בחופשי יומי

כדי להשתמש בחוזה נסיעה מסוג חופשי יומי יש להיות מצוידים בכרטיס מגנטי מתאים. כרטיס כזה ניתן לרכוש ואז לטעון אותו שוב כאשר עולה הצורך. כרטיסי רב קו גם הם מאפשרים שימוש בחוזה נסיעה מסוג חופשי יומי. ניתן לרכוש רב קו חופשי יומי בעמדות רב קו בתחנות מרכזיות, בקניונים, בתחנות רכבת ועוד.

מי שרוכשים "קורא כרטיסי רב קו" יכולים לטעון את כרטיסי הרב קו שלהם באמצעות אתר האינטרנט של רב קו או באמצעות אפליקציית רב קו. לאחרונה נחנכה דרך נוספת לשימוש בחוזי נסיעה מסוגים שונים, חופשי יומי ביניהם, תוך שימוש בטלפון הנייד שכמעט כולנו נושאים עמנו לכל מקום. למעשה מדובר בהעברת המידע מכרטיס הרב קו אל מכשיר הטלפון אשר מרגע זה יכול להחליף את הכרטיס המגנטי.

כדי לטעון את כרטיס הרב קו אל הטלפון נחוץ מכשיר טלפון בעל רכיב NFC (Near Field Communication), רכיב המאפשר העברת נתונים פשוט על ידי קירוב המקור אל המכשיר שרוצים לטעון אליו את המידע. רובם המוחלט של הדגמים החדשים (של כל החברות) של מכשירי טלפון חכם בעלי מערכת הפעלה אנדרואיד מצוידים ברכיב NFC.

מכשירי אייפון חדשים, בעלי מערכת הפעלה iOS 13 לפחות, גם הם מצוידים ברכיב NFC, ניתן לטעון עליהם כרטיס חופשי יומי ולהשתמש בהם כדי להציג את הכרטיס בכל פעם שאנו נדרשים לעשות זאת (בעת שאנו עולים לאוטובוס למשל, או בשער האוטומטי שיש לפתוח כדי להתקדם אל רציף הרכבת).

סוגים שונים של חופשי יומי ומחירים אופייניים שלהם

בהתאם לרפורמה בתעריפי התחבור הציבורית, שירותי התחבורה הציבורית בארץ מחולקים לאזורים המכונים "מטרופולינים". ישנם ארבע אזורים מרכזיים, תל אביב – יפו, באר שבע, ירושלים, חיפה. אזורים נוספים האם אילת והערבה, הגליל והגולן. אזורים מרכזיים מחולקים לתת אזורים שגבולותיהם מוגדרים היטב והם ממוספרים.

חוזי נסיעה מסוג חופשי יומי נמכרים כשהם תקפים באזורים שונים (כך למשל חופשי יומי גוש דן או חופשי יומי ארצי). בנוסף ישנם כרטיסי חופשי יומי לאוטובוסים בלבד, לרכבת בלבד או כרטיסי חופשי יומי משולבים. עוד חשוב לדעת שישנם כרטיסי חופשי יומי המיועדים לאוכלוסייה מסוימת הזכאית להנחה בתעריפי התחבורה הציבורית (אזרחים וותיקים למשל).

מחיריהם של חוזי נסיעה מסוג חופשי יומי משתנים בהתאם לנסיעות שהם מאפשרים לנו לעשות. כך למשל כרטיס חופשי יומי לאזור גוש דן (תל אביב, פתח תקווה, ראשל"צ, חולון ועוד) עולה 13 שקלים בלבד.

כרטיס חופשי יומי לאחד מארבע אזורי המטרופולין המרכזיים שפורטו לעיל עולה, נכון ליולי 2021, עולה 21 שקלים. חופשי יומי המאפשר נסיעה חופשית, הלוך ושוב, בין שתי ערים מרכזיות אשר כל אחת שוכנת באזור מטרופולין אחר (חיפה ותל אביב למשל) עולה 36.5 שקלים ומחיר חופשי יומי ארצי (לא כולל אילת והערבה) עומד על 58.5 שקלים.

לסיכום, עבור מי שמתכנן נסיעה בודדת, או נסיעה הלוך חזור ביום מסוים משתלם לרכוש כרטיס לנסיעה זו. עבור מי שמתכננים לבצע מספר נסיעות באותו יום בדרך כלל ישתלם יותר לרכוש כרטיס חופשי יומי המכסה את האזור המבוקש ואת סוג הנסיעות הדרוש (רק אוטובוס, רכבת וגם אוטובוס, רכבת קלה וכד').

על הכותב

צחי גולן מנחם

צחי גולן מנחם

סוכן ביטוח כבר למעלה מ10 שנים, עבדתי בחברת הראל ובסוכנויות פרטיות. תעודת מתכנן פיננסי ובעל תואר שני במנהל עסקים.

לפרטים ומידע נוסף צרו איתנו קשר

תוכן עניינים

כתבות נוספות

לפרטים ומידע נוסף
צרו איתנו קשר