ליסינג ללא מקדמה – מי זכאי לכך ואלו חברות מציעות זאת בשנת 2024

לפרטים ומידע נוסף
צרו איתנו קשר

אחת התופעות שצברו תאוצה בעשורים האחרונים היא רכישת רכבים באמצעות ליסינג. עם הזמן החלו חברות שונות לשווק רכבים לגופים עסקיים, חברות ובעלי עסקים בשיטת ליסינג ללא מקדמה. כיום ניתן לרכוש רכב באמצעות ליסינג פרטי והרוכש לא חייב להיות גוף עסקי.

מה זה בעצם ליסינג ומהו ליסינג פרטי? האם ניתן לרכוש רכב בליסינג ללא מקדמה? למי משתלם לבחור בליסינג פרטי? אילו רכבים משווקים באופן הזה? מהם היתרונות ומה החסרונות של ליסינג פרטי ללא מקדמה? מה גובה התשלום החודשי בעסקת ליסינג? אם יש לך תוכניות לרכוש רכב חדש בעתיד הקרוב, המאמר הזה הוא בדיוק מה שצריך לדעת לפני ביצוע העסקה.

מהו ליסינג ומה זה ליסינג פרטי 

התרגום הנכון ביותר למושג ליסינג הוא המונח "חכירה" פירוש המונח הוא העברת הזכויות בנכס (במקרה שלנו – כלי רכב), לאדם שיכול לעשות בו שימוש לתקופה של חמש שנים ויותר. ואכן כשמישהו רוכש רכב בשיטת ליסינג, הוא חוכר למעשה את הזכויות ברכב לתקופה האמורה, או לתקופה שסוכם עליה מראש עם המחכיר. בתום התקופה החוכר יכול לרכוש את מלוא הזכויות מהמחכיר, או לחילופין להחזיר את הרכב תוך ויתור על הזכויות המצטברות על הרכב.

שיטת ההחכרה נהוגה בקרקעות, ומזה כשני עשורים היא מיושמת גם ברכבים. בתחילה יושמה השיטה על ידי חברות וגופים עסקיים. אלה רכשו בשיטה הזאת רכבים תוך הימנעות ממחויבות ארוכת טווח מצד אחד, ומההוצאות הכרוכות בהשכרת רכבים לטווח קצר מצד שני. בהמשך, וכמענה לביקוש שנוצר, התחילו חברות הליסינג לשווק רכבים בליסינג פרטי – חכירה של הרכב בידי אדם פרטי שעשה זאת במקום לקחת הלוואה לרכב, עם כל המחויבות הכרוכה בה. 

האם ישנו ליסינג ללא מקדמה ומה זה אומר

במרבית עסקאות הליסינג שיצאו לפועל בעשורים האחרונים, הרוכשים שלמו מקדמה לחברת הליסינג עבור הרכב. בדרך כלל, המקדמה היא בגובה 20% ממחיר המחירון של הרכב, אבל היא עשויה להשתנות בהתאם לקביעת חברת הליסינג. בשנים האחרונות יותר ויותר חברות מציעות עבור רכבים מסוג קיה פיקנטו ליסינג ללא מקדמה והסדר דומה עבור סוגים נוספים של רכבים. 

  • תשלום על חשבון הרוכש: בסיכומו של עניין, הסכום שלא שולם כמקדמה ישולם בעת ההעברה של הרכב לבעלות של הרוכש. לכן מבחינה חשבונאית, לא משנה מתי הרוכש משלם את יתרת הכסף, בתחילת העסקה או בסופה.
  • תשלום מקדמה והרצינות של הרוכש: תשלום המקדמה מעיד על רצינות מצד הרוכש. יחד עם זאת, התשלום מונע או לכל הפחות מחליש את הרצון להחזיר את הרכב לחברת הליסינג באמצע עסקה, ולהימנע מהמשך התשלומים.
  • ליסינג מימוני או תפעולי: בליסינג תפעולי, יבואנית הרכב אמונה על המשך התחזוקה שלו, כולל ביטוחים, טיפולים ותיקונים במקרה הצורך. בליסינג מימוני כל המשימות נופלות על הרוכש. עם זאת, בליסינג מימוני הפרמיה החודשית קטנה יותר.

בדרך כלל, חברות רכבים מציעות ליסינג תפעולי ללא מקדמה כאשר יש ירידה במכירות הרכבים, שזה אומר בעצם עלייה במלאים. לחילופין, הצעה כזאת חלה באופן פרטני על דגם מסוים, שאולי נתקע במחסני החברה ואולי יש כוונה להפסיק את השיווק שלו בארץ.

למי משתלם לבחור בליסינג פרטי 

בחשבון הסופי, לא משנה אם מי שחכר את הרכב משלם את סכום הכסף שנדרש בתחילת העסקה או בסופה. הסכום שישולם בהתחלה יקוזז ממחיר הרכב ויוזיל אותו בסוף הדרך.  עם זאת, יש מצבים שבהם ליסינג פרטי ללא מקדמה משתלם יותר:

  • העדר סכום התחלתי לתשלום מקדמה: אם לרוכש הפוטנציאלי אין סכומי כסף שיספיקו לו למתן מקדמה על חשבון הרכב, הוא עדיין יוכל לממש עסקת ליסינג זול ללא מקדמה.  
  • יציאה מהעסקה: אם במהלך תקופת החכירה או בתום התקופה הרוכש מחליט להפסיק את העסקה, הוא מפסיד רק את הסכומים ששלם מדי חודש ולא את המקדמה ששילם בהתחלה.
  • החלפת הרכב ברכב חדש: אי תשלום המקדמה פירושו ומעשה מימון מלא לרכב שנרכש בשיטת הליסינג. בתום התקופה אפשר להחליף את הרכב, כשהרכב הישן מוחזר לחברה והסכום שהחוכר שילם במהלך השנים משמש כמקדמה לרכב החדש.

בכל אחד מהמקרים המתוארים לעיל, חברת הליסינג עושה שיקול של עלות מול תועלת בעסקת הליסינג. אם מתברר שעסקת הליסינג היא עסקה איכותית גם אם הלווה הפוטנציאלי לא שלם מקדמה.

יחד עם זאת, החברה תבדוק היטב את יכולת ההחזר ש המטופל, על מנת שלא לעמוד בפני שוקת שבורה אם יתברר באיחור שאותו שוכר לא יכול לעמוד בתשלומים. אמנם במקרה כזה הרכב חוזר לחברה, אבל מבחינתה החברה עדיין תקועה עם רכב שהיה אמור להימכר מזמן. 

ליסינג פרטי ללא מקדמה

הרכבים השונים בליסינג פרטי 

חברות שונות המשווקות רכבים בשיטת הליסינג, מציעות מגוון רחב של רכבים לרוכשים הפוטנציאליים. מדובר ברכבים פרטיים של מיטב החברות, שמצד שני ירידת הערך שלהם קטנה יחסית עם השנים. עם הרכבים הללו ניתן למנות רכבים מסוג יונדאי i10 רגיל, או דגם זהה של יונדאי אוטומטי. רכבים נוספים המוצעים בליסינג כאמור הם מספר סוגים של מיצובישי וכן כמה סוגים של קיה, רכב פופולרי יחסית בקרב הלקוחות. חברות נוספות שהרכבים שלהן משווקות בשיטה הזאת הן שברולט, טויוטה, סוזוקי וסיאט.

כל הרכבים הללו הם פופולאריים, ונמכרים במחירים ובתנאים שגם אדם בעל שכר ממוצע ומעלה יכול לעמוד בהם בקלות, יחד עם תשלומי המשכנתא שלו. מי שפחות מתחבר לעניין הליסינג הפרטי, עשוי לגלות שחברות שונות, ובכלל זה חברות השכרה, מציעות מימון לרכבים יד 2 ומוסדות פיננסיים שונים מציעים שמציגים תנאים לקבלת מימון לרכב אשר מאפשרים למרבית הרוכשים הפוטנציאלים לסגור את עסקת הרכישה בקלות.

לרוב, חברות הליסינג בוחרות אילו רכבים לייבא ולשווק, בהתאם לתחזיות ולחוות דעת מקצועיות. עם זאת, יש מקרים שהחברה מייבאת רכב בעקבות דרישה ספציפית של לקוח, אחרי שנסגרו תנאי העסקה והלקוח העסיק מקדמה כדין לחברת הליסינג.

היתרונות והחסרונות של ליסינג פרטי ללא מקדמה

בשורות לעיל הוזכרו היתרונות של רכישת רכב באמצעות ליסינג פרטי. חברות המשווקות רכבים באופן הזה מציעות עבור ליסינג פרטי מחירים ללא מקדמה שמשפרים את הסיכויים לסגירת העסקה. היתרונות של אופן הפעולה הזאת הם, כאמור לעיל, העדר צורך במקדמה המהווה לכל הפחות 20% מערך הרכב בעת הרכישה.

בנוסף, יציאה מהעסקה לפני המועד הנקוד או החלטה שלא לרכוש את הרכב בסוף התקופה, משאירות למעשה אצל הרוכש את סכום המקדמה שלא שולמה. עם זאת, החיסרון העיקרי והמשמעותי ביותר של הימנעות מתשלום מקדמה, טמון בעובדה שאם בסוף העסקה החוכר מחליט אכן לרכוש את הרכב ולהעביר אותו על שמו, הוא יצטרך לשלם סכום כסף משמעותי. במקרה הזה, תשלום המקדמה היה מקטין את סכום התשלם הסופי. חשוב לזכור שהסכום מתייחס למחיר ההתחלתי של הרכב כשהוא חדש, ולא למחיר הרכב כעבור כחמש שנים, שיכול להיות נמוך בעשרות אחוזים ממחיר הרכישה.

מה גובה התשלום החודשי בעסקת ליסינג פרטי

כאמור לעיל, היתרון המשמעותי ביותר של עסקת ליסינג פרטי, טמון בחלוקה ובפריסה של התשלומים החודשיים על הרכב לתקופה ארוכה. במרבית המקרים מדובר בתקופה שעולה על חמש שנים, שמעבר לה העסקה יכולה להיות מוכרת כעסקת חכירה. בדרך כלל, התשלום החודשי עשוי לנוע בטווח שבין 1,400 ₪ לבין 2,000 ₪ לחודש ואפילו יותר. גובה ההחזר החודשי תלוי בסוג הרכב, בדגם שלו, בשנתון וכמובן באופי של עסקת הליסינג.

כמו כן, גובה התשלום החודשי נגזר מגובה התשלום ההתחלתי ששולם עבור הרכב במועד הרכישה. אם הרכב נרכש בליסינג תפעולי, התשלום החודשי יהיה גבוה יותר באפן משמעותי. עם זאת, הרוכש לא צריך לדאוג לשום דבר. חברת הליסינג מבצעת עבור הרוכש טיפולים קבועים שאמורים להתבצע בכל זמן נתון או אם הרכב עסק מספר קילומטרים קבוע. מדובר בטיפול 5,000, טיפול 10,000 וכיוצא באלה. פעולה נוספת שהליסינג התפעולי חוסך מהרוכש היא נסיעה למוסך, התדיינות מול הבעלים או האחראי וביצוע תיקונים שנדרשים מעת לעת – תיקוני מנוע, תיקוני צמידים וכיוצא באלה. חברת הליסינג שולחת לצורך העניין איש מקצוע, שמסיים את הטיפול בתוך זמן קצר יחסית.

פעולה נוספת שליסינג תפעולי מעביר לחברת הליסינג היא טיפול בטסט השנתי, שאותו מבצעת חברת הליסינג עבור החוכר. בליסינג מימוני כל האחריות היא על הרוכש, אבל התשלום החודשי קטן יחסית, כמתואר לעיל.

רוצה לרכוש רכב בליסינג פרטי או באמצעות ליסינג יד שניה ללא מקדמה? אם כן, זה בהחלט המקום המתאים ביותר עבורך כעת. כדאי ליצור קשר בהקדם ולעשות צעד משמעותי לרכישת רכב חדש גם עם תקציב התחלתי נמוך.

על הכותב

צחי גולן מנחם

צחי גולן מנחם

סוכן ביטוח כבר למעלה מ10 שנים, עבדתי בחברת הראל ובסוכנויות פרטיות. תעודת מתכנן פיננסי ובעל תואר שני במנהל עסקים.

לפרטים ומידע נוסף צרו איתנו קשר

תוכן עניינים

כתבות נוספות

לפרטים ומידע נוסף
צרו איתנו קשר